maandag 16 januari 2012

Dworp

Dag 1


Voorstelling Barbie-Rama door Theater Tieret
Onze onvergetelijke vierdaagse in Dworp begon met een leuke voorstelling van Theater Tieret, Barbie-Rama. Een leuk poppentheather voor jong en oud gebracht door één acteur en meerdere poppen. De rode draad van de voorstelling was het vertellen van sprookjes met in de hoofdrol Barbie (bv. Sneeuwwitje, Assepoester ...). De acteur liet enkel de belangrijkste verhaallijn en personages aan bod komen. Ik was wel verbaasd, dat je op enkele minuten een sprookje kunt vertellen en begrijpen.
Sprookjes die aanbod kwamen in de voorstelling waren oa. Assepoester, Sneeuwwitje, de drie biggetjes, roodkapje...

De acteur maakte er een zeer humoristische stuk van door te overdrijven, stemgebruik speels te hanteren en humor te gebruiken. De intro van de voorstelling vond ik leuk gevonden. Hier vroeg hij medewerking van het publiek. Hij zocht een collega sprookjessprokkelaar. Deze persoon moest aan het begin van elk sprookje citeren: 'Lang... Héél lang geleden... was er eens...'. Doorheen de voorstelling was er interactie met deze persoon.

Het decor was zeer functioneel aangekleed. Er stond een kast met allemaal attributen in de lades. Bij elk sprookje haalde hij spectaculair zijn attributen boven. De achtergrond van elk sprookje (bos, kasteel,...) werden voorgesteld met eenvoudige prenten. Deze hing hij aan een wand met haakjes.

Telkens keerde er enkele muziekfragmenten terug (bv. prins, begin/einde van een sprookje...), dit gaf structuur aan de voorstelling. De acteur zong bij de prins telkens een ander liedje, maar op dezelfde melodie. Dit vond ik wel fijn bedacht.

Deze voorstelling zal me zeker bijblijven, omdat ik veel heb gelachen. De verschillende poppensoorten, de wederkerende muziek en de  eenvoudige achtergronden zijn elementen die me hebben geïnspireerd. Dit kan ik later toepassen in de klaspraktijk.

Workshop poppenspelen
We begonnen de workshop 'poppenspelen' met het ABC-spel dat véél concentratie vroeg. We moesten elkaar aanwijzen en het alfabet opzeggen. Het belangrijkste element van het spel was 'oogcontact' maken met de persoon over je. We hebben dit een aantal keer moeten oefenen, voor we een redelijk goede tijd haalden. Dit is een leuk spel om met kinderen te spelen.

De begeleider heeft 10 verteltips overlopen en voorgesteld met een handpop (bv.oogcontact, stemgebruik, taalgebruik...). Daarna hebben we enkele leuke oefeningen gedaan met de handpoppen (spreken in de groep, de roze handtas volgen, situatiespel met pop). Daarna moesten we een klein doe-momentje voorbereiden. De opdracht was om onze klas warm te kunnen maken voor een schooluitstap. Onze voorstelling vond ik vrij geslaagd. Enkele aandachtspunten waren om onze pop levend te houden, goed te overdrijven met de pop, naar je pop blijven kijken en je code van je hand niet verbreken. Dit vond ik een leuke en interessante workshop, maar we waren hiervoor met te veel leerlingen in een groep.
 
Voorstelling als avondactiviteit
Deze voorstelling werd gegeven door twee mannen met een grote muzische achtergrond. Er was een acteur en een muzikant/verteller. De intro van de voorstelling vond ik enorm spectaculair. De acteur kon een pop bijzonder goed naspelen. Hij had een zeer strakke mimiek en beweging. De pop knipperde zelfs bijna  nooit met zijn ogen. Deze vertoning leek precies écht.

Er zijn nog enkele dingen die me nagebleven zijn van de voorstelling. De acteur maakte stapsgewijs van fietsonderdelen een leuke, toffe pop. Dit bewijst dat je met veel materialen een pop kan maken, creativiteit is dan wel vereist.

Creativiteit hadden we ook nodig bij het ontwerpen van een masker uit een A3 papier. De resultaten waren bijzonder verrassend! Het laatste dat ik later zou kunnen toepassen is het verhaal met de projector. Ze maakte hun verhaal visueel door enkele voorwerpen op een projector te bewegen. Echt een fijn en geslaagd effect!



Dag 2

Workshops voorbereiden
De tweede dag kregen we de opdracht om in groep 3 workshops voor te bereiden voor kinderen. Deze workshops zouden inspiratiebronnen zijn voor het toonmoment dat de kinderen moesten voorbereiden. In onze groep kwam de brainstorm vlotjes op gang. Iedereen had fijne ideeën om de workshops vorm te geven.

De workshops die onze groep heeft aangeboden aan de kinderen zijn: stomp met poppen, bewegingsexpressie in spelen en maskers maken. Ik heb me aangesloten bij de groep van maskers maken. De kinderen zouden met behulp van natuurlijk materiaal een masker maken op karton.
We hadden een dynamische, leuke groep en de voorbereidingen verliepen vlotjes.

Spel muzisch monster
Op het einde van de dag hebben we het spel gespeeld van 'het muzische monster'.  De opdrachten die bij het spel hoorden om het monster vorm te geven, vond ik zeer goed bedacht. Dit zijn opdrachten die je kan gebruiken in de lagere school. Bij elk postje kregen we een ingrediënt voor de tiramisu. Ik vind het altijd fijn als een spel een eindresultaat bekomt =  grappig,  muzisch monster + heerlijke tiramisu !


Dag 3

Workshop met kinderen
Vandaag kwamen de kinderen op bezoek om onze workshops uit te testen. Elke workshop begon met een tableau vivant en een sprookje. Bij onze workshop ging het sprookje over een houthakker die vervloekt was door een heks. De heks toverde hem om in een monster zonder gezicht. De dieren in het bos hadden medelijden met hem en maakte een masker voor de lieve, oude houthakker. 's Nachts slopen de dieren zijn huisje binnen en plaatste het masker op zijn verdwenen gezicht. De volgende morgen werd de houthakker wakker met zijn nieuwe gezicht...

De eerste activiteit van onze workshop was om gevoelens over te brengen in mimiek en bewegingen.
De groep moest in een kring gaan staan en de eerste persoon kreeg een gevoel ingefluisterd. Dit kind moest het gevoel heel klein uitbeelden. Degene die naast het kind staat, moet de emotie telkens een beetje groter uitbeelden. Je ziet een duidelijk overgang van een klein gevoel naar een uitbundig gevoel.

Na deze activiteit kregen de leerlingen de tijd om een masker te maken. Ze mochten allerlei materiaal uit het bos gaan halen. Ze gebruikten de materialen om op te kleven , maar ook om hun masker kleur te geven. De resultaten waren bijzonder spectaculair. Dit is een fijne activiteit voor tijdens een stage. We hadden ook een slotactiviteit voorzien, maar deze hebben we niet kunnen toepassen. De bedoeling was dat ze zouden dansen op muziek met een masker. Door hun beweging zou hun gevoel bij de muziek duidelijk moeten worden. Deze workshop vond ik zeer geslaagd en de leerlingen waren zeer tevreden over hun maskers.

Bij de voorbereiding van het toonmoment waren de leerlingen zeer enthousiast. Tijdens de brainstorm begonnen ze vanuit de prikkels die ze gekregen hadden een fantastisch fijn toonmoment uit te bouwen. Er kwamen poppen , stomp, maskers, slow motion ... aan bod. Het was een mooie samenvatting van een leerrijke dag. Hun toonmoment was fijn om naar te kijken en je zag voldoening in hun ogen. Volgens mij hebben ze een onvergetelijke poppendag beleefd.

Workshop beeld
Bij deze workshop ben ik verschoten van mijn tekenkunsten. Ik kan niet bijzonder goed tekenen, maar beter dan ik dacht. Ik heb in deze workshop geleerd dat we een voorwerp moeten zien als een vorm(bv. hand). Je moet de contouren van de vorm tekenen, maar niet de contouren van je voorwerp. Hierdoor krijg je geen typische voorstelling van je voorwerp.
Bij deze workshop vond ik het frotten in de tuin zeer fijn. Je gaat op zoek naar fijne motieven die je kan frotten in leuke, frisse kleuren. Dit is een techniek die je zeker kan gebruiken bij kinderen.
Met de resultaten van het frotten , moesten we een collage maken. Dit vind ik zeer muzisch geslaagd! (foto)

Oscaruitreiking als avondactiviteit





















Dag 4

Workshop muziek
Bij de workshop muziek hebben we een gevoel moeten benadrukken met muziekinstrumenten. De medeleerlingen moesten raden welk muziek we voorstelden. Je staat er van versteld dat je met geluiden een heleboel kan vertellen. Als tweede opdracht kregen we een stomme film. We moesten geluiden maken die paste bij deze film. Dit was zeer fijn om te doen, maar het vergde wel wat concentratie na drie vermoeiende dagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten