maandag 16 januari 2012

Lessen Module Muzische School

Poppen maken
Bij de eerste les muzische school kregen we de opdracht een pop te maken. Na veel sukkelen, aarzelen en uitproberen is IGOR, de slang, geboren! Zelf was ik bijzonder verrast door mijn resultaat. Van duurzaam materiaal kan je een fijne handpop voor in de klas maken. Ik heb de pop niet gebruikt in mijn stage, maar ben dit zeker van plan in mijn stage 1ste leerjaar!






















Digitale decor, grimmen, toonmoment ruimtevaart
In de volgende les muzische school hebben we digitale decors leren maken en de toepassing van grimmen geleerd. Deze lessen moesten we integreren in een toonmoment. Ons toonmoment ging over ruimtevaart. Dit was een zeer dankbaar onderwerp. Dit is een onderwerp dat leerlingen uit de lagere school ook enorm aanspreekt.
Het verhaal van ons toonmoment ging over een aantal astronauten die een nieuwe planeet hadden ontdekt. Ze moeten terug vertrekken naar de aarde, maar ze vinden niet zo gemakkelijk hun weg terug. Ze beleven een woelige terugreis, maar na veel avontuur zien ze de aarde.
De digitale decors van onze voorstelling vond ik zeer geslaagd. We hadden een fijne afwisseling en beweging in onze beelden. Het verhaal zelf is misschien niet zo duidelijk overgekomen, omdat we te weinig hadden geoefend. Dit kwam doordat we veel tijd in onze kostuums hadden gestoken.
Toch vond ik dit een leerrijke dag!

Muzisch evalueren
In de voormiddag kregen we een infosessie van Kris De Ruysscher. Hij was er vast van besloten, dat er voor muzische vakken geen perfecte evaluatie bestaat.
Daarom kregen wij in de namiddag de kans om dit te ontdekken en zelf een muzisch rapport op te stellen. We zouden werken met smiley's op ons muzisch rapport. Bij elke activiteit die omschreven staat (bv. beeldopvoeding - maken van zelfprotret), duidt de leerkracht een smiley aan en geeft feedback. Belangrijk is dat de leerkracht zowel positieve als negatieve feedback geeft.

Toch zetten we muzische vakken nog op een punt. Leerlingen mogen op hun rapport beloond worden met muzische vakken. Als de leerlingen zwak zijn voor wiksunde en taal , telt er nog altijd een vak waarin ze goed zijn. Dit punt wordt bekomen door evaluatiebladen met verschillende criteria's. Hierbij wordt het proces evenveel geƫvalueerd als het product van de lessen. Dit is volgens ons nog niet het ideale muzische rapport, maar zeker al de moeite om eens te proberen toepassen in de lagere school.



Muzische doelen en activiteiten
Tijdens deze sessie hebben we gewerkt met muzische handleidingen. We moesten enkele lessen uit handleidingen kritisch bekijken en verbeteren. Door enkele dingen te wijzigen, maakten we de lessen meer muzisch.De lessen die wij ontworpen , plaatsten we op een wiki. Dit vind ik interessant, omdat we deze wiki naar de toekomst kunnen blijven gebruiken om ideeƫn op te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten