maandag 16 januari 2012

Muzobox

Mijn muzobox lijkt op een vivabox. Ik heb deze lay-out behouden, omdat muzo voor mij een geschenk is geweest gedurende de opleiding.

Op de voorkant van mijn muzobox staan er drie foto's/dia's: een boom, een muzikant in de drukte en een kanaal. De boom staat voor mijn muzische groei die drie jaar geleden begonnen is. Met de muzikant in de drukte wil ik de eigenheid, de essentie van mijn muzische groei vertalen in mijn muzobox. Het kanaal staat voor de reis die ik al heb afgelegd en de reisweg die nog voor me ligt.

Mijn muzobox stelt een donkere kamer voor. In een doka wordt een foto op verschillende stappen ontwikkelt.  Dus binnenin wil ik de ontwikkeling van mijn muzisch proces voorstellen.

Drie belangrijke kleuren in een donkere kamer zijn geel, oranje en rood. Deze kleuren vind je terug bij de foto's, maar ook in mijn lichtdoosje. Deze kleuren zijn essentieel en doen me denken aan 'genieten'. Tijdens mijn muzische ontplooiing heb ik echt genoten van de muzische activiteiten.

Het gezellige licht dat uit mijn lichtdoosje schijnt, geeft in het donker een meerwaarde aan de binnenkant. Doordat je van muzische activiteiten kan/mag genieten, geeft dit een meerwaarde aan je proces.  Het ligt schijnt ook op de verschillende stukken spiegels.

De spiegels staan voor het reflecteren tijdens het muzisch proces. We hebben veel moeten reflecteren, maar daar hebben we veel uit geleerd. Samen vormen de spiegels een geheel. Later vallen de reflecties allemaal bijeen en ontdek je wat je er allemaal uit geleerd hebt.

Binnenin de box is er een vlinderroute uitgestippeld. De vlinderroute bestaat uit verschillende kleuren: roos, rood , blauw, geel, groen en grijs. Dit zijn de kleuren van de (deel)leerplannen van muzische opvoeding. Stapsgewijs hebben we meerdere keren van elk onderdeel mogen proeven en beleven. De vlinderroute staan voor de weg die ik heb meegemaakt met zijn hoogtepunten en dieptepunten. Eén van de hoogtepunten waren de muzodagen in dworp en een dieptepunt was mijn eerste stageles zingen. Ik had bijzonder weinig zelfvertrouwen om voor de klas een lied te zingen, maar door goede begeleiding op school heb ik stillaan meer zelfvertrouwen gekregen. Nu sta ik met veel plezier en enthousiasme voor de klas te zingen. Dit evolueren maak ik ook duidelijk in mijn vlinders. Naarmate de route vordert, kom je soms glinsterende vlinders tegen. Dit zijn de vlinders die evolutie hebben meegemaakt. Op het einde van de route zijn het allemaal glinsterende vlinders, want ik vind dat iedereen kan schitteren op zijn eigen manier in elke deeldomein van muzische.

In het midden van de box is een kern die een honingraat voorstelt. Een honingraat is een plaats waar bijen hun stuifmeel en honing bewaren, maar mijn honingraat bestaat uit muzische ervaringen. De verschillende kleuren van de deelleerplannen komen terug. Hiervoor heb ik terug glinsteringen gebruikt, omdat je in jezelf moet geloven dat je ergens in kan schitteren binnen elk muzisch domein.
In mijn kern vind je ervaringen terug zoals : Middelheim, Dworp, poppenspelen, boomwackers, schimmenspel, media... Dit zijn ervaringen, momenten, instrumenten die ik eeuwig zal blijven koesteren. Deze zullen zeker invloed krijgen op mijn latere muzische aanpak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten