donderdag 5 januari 2012

Museum Gallery Xpo - Salvador Dali - Marquis de Pubol



Op zaterdag 17 december ben ik het Museum Gallery Xpo van Salvador Dali gaan bezichtigen in het belfort van Brugge.

Interart nv organiseert de succesvolle tentoonstelling met werk van de Spaanse surrealistische kunstenaar Salvador Dalí, Marquis de Púbol in het Brugse belfort. Uitzonderlijke collecties aquarellen, tekeningen, beelden en wereldberoemde grafische werken worden getoond in een bijzonder exclusief kader. Grand Opera Decor, onder leiding van Barron Saint Mythelfinger, een 360° artist-designer, toverde de historische zaal van het belfort om tot een Dalíaanse spektakelruimte, een kunstwerk op zich. De overheersende kleuren zijn goud, parelmoer en ‘shocking pink’!
De collectie van de tentoonstelling toont de vele talenten van de universele kunstenaar Salvador Dalí , maar vooral de surrealistische werken sprak me het meeste aan.
In de schilderijen rond 1930 lijken de beelden spontaan opgeborreld uit de verborgen lagen van zijn geest, maar ze zijn tegelijk heel gedetailleerd geschilderd. Het zijn minutieus weergegeven droombeelden, waar Dali weken aan werkte om ze zo precies op het doek te krijgen. Volgens eigen zeggen staarde hij een tijd lang naar het lege linnen en zag dan vanzelf de beelden opduiken die hij naschilderde.
Ik bewonder de manier waarop Dali schildert. Ik vind het erg knap hoe hij deze beelden, vormen op een doek krijgt. Als ik veel schilderijen van hem bekijk, herken ik telkens weer dezelfde manier van schilderen. Elk schilderij van hem is uniek en verrassend. Hij werkt heel apart en onwerkelijk, dat maakt hem zo bijzonder volgens mij.
Deze tentoonstelling vind ik ook geschikt voor kinderen, omdat de fantasie lééft in zijn schilderijen. Iedereen kan een verhaal verzinnen bij zijn schilderijen,  omdat het zo uiteenlopende aspecten bevat. Je kan in deze tentoonstelling uren liggen staren naar zijn werken. Spijtig genoeg is er niks educatief voorzien voor kinderen en zijn zijn werken soms iets té pikant.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten